اولين و كامل ترين وبلاگ فارسي در رابطه با تحصيل در خارج از كشور.

در صورتی که علاقه مند به افزودن وبلاگ mtcanada به لیست وبلاگ های خود هستید،خواهشمندم تنها با عنوان:
"هدف من: كانادا:تورنتو،ونکور/امریکا/استرالیا ، تحصيل-كار و زندگي"
لینک دهید و چنانچه مایل هستید وبلاگ خود در لیست وبلاگ های منتخب این وبلاگ افزوده شود در قسمت نظرات، آدرس و عنوان وبلاگ خود را منتشر نمایید.
-باتشکر از توجه و همکاری شما- ؛ مدیریت وبلاگ : محمد

(كپي برداري از مطالب وبلاگ mtcanada فقط با ذكر منبع مجاز مي باشد.)
MTCanada.Blogspot.Com
MTCanada.blogfa.com (*آدرس جدید بدون فیلتر وبلاگ mtcanada)

۱۳۸۸ مرداد ۷, چهارشنبه

شرح كامل عنوان وبلاگ

هدف من : كانادا-تورنتو-تحصيل-تحصيل-كار و زندگي

سلام امروز مي خواستم در باره اين جمله اي كه در بالا ي اين خط مي بينيد براتون بگم تا حالا به منظور من در باره آن جمله فكر كرده ايد؟

احتمالا قريب به يقين خودتون تا حدودي متوجه شده ايد اما قصد دارم خودم بيشتر درباره آن بگم.

منظور بنده از نوشتن اين جمله اين است كه : ( هدف من رفتن به كاانادا و مستقر شدن در شهر تورنتو جهت تحصيل و پس از پايان تحصيلاتم در انجا مانده و مشغول به كسب و كار درآمد شوم)

-سوال اول: چرا كانادا را انتخاب كردي؟

جواب : من اصولا آدم دهن بيني نيستم و اينكه هر كي از هرجايي بلند شد و يك اضحار نظري كرد من به اين جور چيزها توجه نمي كنم مگر اينكه نظرش سنديت و حقيقت عيني داشته باشد. در كشور ما از طريق رسانه هاي ماهواره اي وب سايت ها شركت هاي تبليغاتي و.. تبليغات و صحبت هاي فراواني جهت تحصيل – اقامت – كار و مشاغل و.. مي شود كه واقعا اعتماد كردن به انها بدون در نظر داشتن سوابق كاريشون دل مورچه و جسارت فيل مي خواد

ختم كلام: مطالبي كه تا ثانيه هاي ديگر مطالعخ مي فرماييد جزئي از تحقيقات بنده صرفا روي كشور كانادا مي باشد.

کانادا دومین کشور پهناور دنیاست. این کشور با مساحتی حدود ۱۰ میلیون کیلومتر مربع اندکی از آمریکا بزرگتر و البته مقداری هم از روسیه کوچکتره. کشور کانادا از ۱۰ استان و ۳ قلمرو ( Territory ) تشکیل شده. بزرگترین استان کانادا از نظر وسعت کبک نام داره که مرکزش کبک سیتی و مهمترین شهرش مونترال نامیده می شه. مونترال ( Montreal ) یکی از سه شهریه که بیشتر ایرانیها برای زندگی انتخاب می کنند. بعدا در موقع مناسب به این شهر زیبا می رسیم. دومین استان بزرگ کانادا انتاریو ( Ontario ) است. البته انتاریو از نظر جمعیت اولین استان کاناداست و بیش از یک سوم مردم کانادا تو این استان زندگی می کنند. مرکز استان انتاریو اسمش تورنتو است که با جمعیت حدود دو و نیم میلیون پرجمعیت ترین شهر کاناداست. اجمعیت تورنتو بزرگ بیش از چهار میلیون نفره.

مرکز کانادا شهر اتاوا ( Ottawa ) است که جمعیتی حدود ۷۸۰ هزار نفر داره و در استان انتاریو قرار گرفته.

جمعیت کل کانادا حدود ۳۲ میلیون نفره که با توجه به وسعتش یعنی هیچی. این جمعیت عمدتا در جنوب این کشور متمرکز شدن.

آب و هوای کانادا در مجموع سرده ولی بسته به نقطه ای که زندگی می کنید ممکنه تابستانهای خیلی گرم هم داشته باشین.

هوای ونکوور از نظر دما هوای معتدل محسوب می شه و کمتر تو زمستونها برف میاد. البته تا دلتون بخواد هوای این شهر باروونیه.

طبیعت کانادا فوق العاده ست برای مثال حدود یک سوم آبهای شیرین جهان توی انتاریو جمع شده. تو این استان در مجموع بیش از ۲۵۰هزار دریاچه و رودخونه وجود داره. این یعنی ته نعمت. همیشه سرسبزی رو می شه همه جا حس کرد

چيه دهنت وا مونده نبندش بقيه مطالبو بخون تا دوباره تو زحمت نيافتي بازش كني.

در ضمن هركسي جايي بهتر سراغ داره بسم الله... ما سراپا گوشيم.

(منبع اطلاعاتي در رابطه با كشور كانادا : canadajoon.blogfa.com)

راستي كارم هنوز باهات تمام نشده ولي توصيه مي كنم اين مطالبي كه گذاشتم(منبع:canadajoon.blogfa.com) را حتما بخوني.

مکانیزمهای مالی حمایت از خانواده ها

جالبه بدونین دولت کانادا از روشهای مختلفی برای حمایت مالی از خانواده ها استفاده می کنه. این روشهای حمایتی بسته به سطح درآمد خانواده ها متفاوته و معمولا با کاهش درآمد خانواده افزایش پیدا می کنه. من بعضی از این مکانیزمها رو خیلی سریع اینجا معرفی می کنم:

Child Tax Benefit: دولت کانادا به تعداد بچه های (اگر اشتباه نکنم زیر ۱۷ سال) به خانواده ها کمک مالی می کنه. این مبلغ بسته به درآمد خانواده و استانی که در آن زندگی می کنین و همین طور سن بچه ها فرق می کنه. مثلا در استان انتاریو برای هر کدام از بچه های زیر هفت سال ممکنه تا ۳۰۰ دلار در ماه دریافت کنین. قسمت خوب ماجرا اینه که به این مبلغ مالیات تعلق نمی گیره و هر ماه اتوماتیک به حسابتون می ریزن. با افزایش درآمد خانواده این مبلغ به شدت کاهش پیدا می کنه و به زیر ۱۰۰ دلار می رسه.

Daycare subsidy : خانواده هایی که از نظر معیشتی با مشکلات شدید مواجه باشن از این سیستم استفاده می کنن. در این وضعیت تا ۱۰۰٪ هزینه های مهد کودک بچه ها از طرف دولت پرداخت می شه. البته در استان Quebec اگر اشتباه نکنم صرف نظر از درآمد خانواده ها در هر صورت هزینه مهد کودک خانواده هایی که پدر و مادر هر دو کار می کنن کاملا پرداخت می شه (یادتون نره که این استان در اصل فرانسوی زبانه گرچه که انگلیسی زبانها هم توش زندگی می کنن)

از حدود یک ماه پیش دولت به همه خانواده های کانادایی صرف نظر از درآمدشون ماهیانه ۱۰۰ دلار به ازای هر بچه زیر ۶ سال پول می ده. این مبلغ به درآمد سالیانه تون اضافه می شه و بعدا باید بابتش مالیات بدین.

کمکهای اتفاقی: مثلا اگر یک دفعه قیمت گاز شهری بالا بره می بینین یه چک ۲۵۰ دلاری اومد در خونه! البته روی این جور چکها و درآمدها نمی شه حساب کرد و بیشتر مثل یه جایزه به خاطر قبول زندگی در بهشته (منظورم کاناداست)! معمولا این جور پولها فقط به خانوادهایی داده
می شه که سطح درآمدشون از یه حدی کمتر باشه (معمولا زیر
۲۵۰۰۰ دلار در سال)

حساب RESP: در کانادا دانشگاه مجانی نیست گرچه که شهریه دانشگاهها برای افراد مقیم خیلی کمتر از خارجی هاست و ممکنه تا یک سوم شهریه واقعی باشه. یکی از راههای تامین شهریه دانشگاه اینه که تو یکی از بانکها یه حساب به نام RESP باز می کنین. بسته به مقداری که تو این حساب برای بچه تون ذخیره کنی دولت هم یک چیزی میذاره روش که اگه اشتباه نکنم در مجموع تا ۷۰۰۰ دلار (در کل دوره ای که سرمایه گذاری می کنید) از طرف دولت اضافه می شه که چون معمولا این حسابها بهره هم روشون میره عملا وقت تحصیل بچه در دانشگاه ممکنه مبالغ زیادی در حساب موجود باشه.

نظام تحصیل در کانادا

برعکس شایعاتی که درباره نظام تحصیلی ایران می شنوید باید بگم این نظام بسیار بده. مدرسه های ایران مثل پادگان می مونن که بچه ها رو هر روز توشون به صف می کنن و شکنجه می دن. جریمه و مشق اضافی شب و ... همه جزو رژیم آموزشی مدارس ایرانه. اما در مقابل مدارس کانادا فوق العاده است. در اکثر موارد جمعیت هر کلاس کمتر از ۲۰ نفر و حتی گاهی کمتر از ۱۵ نفره. معلمها از حدود نیم ساعت قبل از شروع کلاس به مدرسه میان و حدود یک ساعت بعد از رفتن بچه ها هم سر کار هستند. این وقت اضافی رو معمولا صرف تهیه تمرینها و آماده کردن خودشون برای ارائه بهتر دروس می کنن. در کانادا (حداقل در استان انتاریو) سه نوع مدرسه وجود داره:

مدرسه های عمومی (Public Schools) که مجانی هستند

مدرسه های کاتولیک که تم مذهبی دارن و تقریبا مجانی هستند (بماند که کلی پول لباس باید بدین)

مدرسه های خصوصی که اسمشون روشه و باید بابتشون پول بدین. بعضی از این مدرسه ها مخصوص آدمهای خیلی پولداره و بعضی هم به خاطر تمایلات اعتقادی یا فرهنگیشون وجود داره مثل Christian School که مدارسی با گرایشهای شدیدا مسیحی هستند ، در مدارس عمومی در قالب بازی ها و فعالیتهای گروهی درس رو به بچه ها یاد می دن. روشهای اونها فوق العاده است و ذوق به تحصیل رو در بچه ها به وجود میاره.

امکانات پزشکی

در کانادا خدمات پزشکی شامل ویزیت دکتر - هزینه بیمارستان و امثال اون مجانیه. شما از این نظر تقریبا هیچ نگرانی ندارین. بنابراین اگر خدای نکرده مشکلی برای بچه هاتون پیش بیاد حداقل مسایل مادیش گریبانتون رو نمی گیره. در ضمن بیمارستانهایی که مربوط به بچه ها هستند معمولا از امکانات بهتری برخوردارن. این وضعیت کمی در مورد استانهای مختلف متفاوته مثلا در آلبرتا باید یه مبلغی ماهیانه برای دریافت این خدمات بدین (مثل حق بیمه درمانی). در انتاریو حدود دو ساله که یک مالیات اضافه برای خدمات درمانی می گیرن که البته بسته به وضعیت مالیتون ممکنه خیلی ناچیز باشه ولی به هر حال ارزشش رو داره.

در بیشتر استانها هزینه دارو به عهده خودتونه. البته اکثر شرکتها تا ۱۰۰٪ پول دارو رو به کارمنداشون برمی گردونن (البته فقط داروهایی که با نسخه می گیرین). قیمت دارو هم نسبت به آمریکا خیلی کمتره. بعضی وقتها نصف اونجاست یا حتی کمتر. اگر شرکتتون از نظر دارویی پوششتون نده معمولا دکتر خانواده تون باهاتون راه میاد و سعی می کنه ارزون ترین داروها رو تو نسخه تون بنویسه. همچنین در خیلی موارد از بانک داروییه خودش که شرکتهایی داروسازی براش می فرستن دارو رو مجانی بهتون می ده. البته این بیشتر در مورد خانواده های کم درآمده و بستگی به شخصیت و موجودی بانک داروییه دکترتون هم داره.

دست آخر اینکه در بیشتر مواقع وقتی وارد کانادا می شین (بسته به استانتون) ممکنه تا چند ماه (مثلا در انتاریو ۳ ماه) خدمات درمانی شامل حالتون نشه بنابراین باید حتما از قبل خودتون رو بیمه کنین. خدمات درمانی اینجا خیلی گرونه و اگه بیمه نداشته باشین ممکنه از عهده ش برنیان. ناگفته نماند که اکثر ایرانیها در این مدت خودشون رو بیمه ابالفضل می کنن! خود ما این کار ... رو کردیم و بخیر گذشت. اما حالا که می دونم اگر گرفتار می شدیم چقدر خرج داشت اصلا توصیه نمی کنم.

سایر امکانات

در اینجا راههای مختلفی برای کمک به خانواده ها وجود داره. مثلا وقتی بچتون به دنیا میاد یه پرستار با کلی برشور به خونتون سر می زنه و در همه زمینه ها از شیردادن بچه تا بیماری هایی که ممکنه بهشون دچار بشه بهتون راهنمایی می کنه. در ضمن اینجا گروههای مستقلی هستند که از نظر روحی به خانمهایی که تازه فارغ شدن کمک می کنن. مثلا برنامه ای تحت عنوان مادر باتجربه وجود داره که ماهی یک بار یک مادر باتجربه میاد به خونه تون و شما رو در زمینه بجه داری راهنمایی می کنه. یا اینکه برنامه هایی جمعی برای تازه مادران هست که هر چند وقت یک بار دور هم جمع می شن و با هم اختلاط می کنن.

(منبع كاناداجوون : )

-خوب سوال دوم چرا تورنتو را انتخاب كردي؟

اگه دلت مي خواد برات توضيح مي دم ولي اين دفع مراقب باش كه خدايي نكرده ... رو زمين نيافته.

تورنتو پس گفتي تورنتو آره پرسيدم تورنتو

بذار اينتوري برات بگم شهري كه من به شخصه تو روياهام براي يك زندگي ايده آل تصور مي كردم شهري نيست جز شهر تورنتو كه در استان انتاريو قرار دارد و تابستانهاي شرجي و زمستانهاي سردي دارد.

باوركنيد اغراق نمي كنم البته تا حدودي هم حق با شماست درسته مي دونم بقيه شهرهاي كانادا هم از نظر كمي و كيفي واقعا ايده ال هستند اما هركسي سليقه اي دارد من هم تورنتو را واقعا دوست دارم.

برخلاف كشور عزيزمون كشور كانادا تمام شهرهايش البته به جز شهرهاي شمالي آن كه تقريبا يكمي محروم هستند منظورم از محروميت تحقيقا اين است كه اگه انجا درب بازكن باتري نباشه برقي هست همه و همه از امكاناتات مسائي برخوردارند البته به جز چند چيز مختصر كه زياد مهم نيستن ولي براي تازه واردان و آنهايي كه تازه مهاجرت كردن خيلي هم مهمه كه البته قابل كنترله براي مثال بيمه اجتماعي در شهر تورنتو تا 3ماه بعضي ها هم مي گن 6ماه (دوستان اگه اطلاعاتي در رابطه با اين مورد دارن در آرشيو نظرات اعمال كنن ممنون مي شم) تعلق نمي گيرد اما در بعضي استانها 3ماه مي دن به نقل قول از بعضي ها هم همان چند هفته اول كارت درست مي شود.

خلاصه سرت رو درد نيارم مطالب انقدر هست و دارم كه اگه بخوام تمام انها رو بگم يكشبه نمي شود.

۶ نظر:

امیر گفت...

سلام
منم مثل شما !
شما هم مثل من !
گروهی چشم انتطار کوچ

تبعید نوشته های یک دانش آموز گفت...

سلام چطوری وبلاگ پر پرو پیمونی داری .
امیدوارم به آرزوت برسی.
من وبلاگم اینه
http://tabidneveshte.blogspot.com
ما فعلا تو کانادا دبیرستان میریم
آهان تا یادم نرفته
وبلاگ من رو به اسم تبعیدنوشته های دانش آموز مهاجر به کانادا تو لینکدونیت اد کن بعد خبرم کن ادت کنم.
چند تا عکس تورونتو رو هم رو وبلاگ گذاشتم
در پناه حق

m گفت...

سلام محمدجان مرسي ازت بخاطر اين هدف والات كه اين وبلاگ جالب را راه انداختي ممنون
تند تند آپ كن مرسي عزيز

مديريت وبلاگ : محمد گفت...

سلامتبعید نوشته های یک دانش آموز
ممنون از تشريف فرماييتون
از آشنايي با شما خوشبختم
برا من و هم راه هاي من دعا كنيد كه ما هم هر چه زودتر بتونيم بيايم
چشم حتما ادتون مي كنم شما هم با اين عنوان بنده را اد كنين ممنون
هدف من : كانادا-تورنتو-تحصيل-تحصيل-كار و زندگي
بازم به ما سر بزنين خوشحال مي شويم

مديريت وبلاگ : محمد گفت...

سلام امير جان مرسي از تشريف فرماييت به وبلاگم
خيلي خوشحالم كه با شما آشنا شدم خيلي خوشبختم
انشاءالله هممون هرچه زودتر به آرزوهامون برسيم آمين.
بازم به ما سر بزنيد

مديريت وبلاگ : محمد گفت...

سلام m تشكر مي كنم از لطفتون بازم به اين وبلاگ سر بزنين

فرم تماس با مدیریت MTCanada

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

فرم تماس از پارس تولز