اولين و كامل ترين وبلاگ فارسي در رابطه با تحصيل در خارج از كشور.

در صورتی که علاقه مند به افزودن وبلاگ mtcanada به لیست وبلاگ های خود هستید،خواهشمندم تنها با عنوان:
"هدف من: كانادا:تورنتو،ونکور/امریکا/استرالیا ، تحصيل-كار و زندگي"
لینک دهید و چنانچه مایل هستید وبلاگ خود در لیست وبلاگ های منتخب این وبلاگ افزوده شود در قسمت نظرات، آدرس و عنوان وبلاگ خود را منتشر نمایید.
-باتشکر از توجه و همکاری شما- ؛ مدیریت وبلاگ : محمد

(كپي برداري از مطالب وبلاگ mtcanada فقط با ذكر منبع مجاز مي باشد.)
MTCanada.Blogspot.Com
MTCanada.blogfa.com (*آدرس جدید بدون فیلتر وبلاگ mtcanada)

۱۳۸۸ مرداد ۲۴, شنبه

راهنماي چگونگي دريافت پذيرش و بورسيه تحصيلي

  • سلام به همه ي دوستان عزيز و گرامي

همانطور كه در پست قبلي وعده داده بودم پست امروز را به اطلاعاتي در رابطه با پذيرش و بورس تحصيلي اختصاص داده ام.

زياد عجله نكنين يك نفس عميق بكشين چون تا لحظات ديگر با خواندن مطالبي سرگرم مي شويد كه شايد پاسخ خيلي از سوال هاي شما را بدهد. مي تونين در هنگام خواند اين پست يك هات چاكلت يا يك قهوه و حتي چاي بنوشين كه خيلي لذت بخشه.

فقط خواهش مي كنم مطالب اين پست را خوب خوب و كامل مطالعه فرماييد و چنانچه سوالي هم داشتيد در قسمت نظرات اعمال كنيد تا در اسرع وقت در همان قسمت نظرات پاسخ بدهم.

بچه ها اطلاعاتي كه مي خواهيد مطالعه بفرماييد جمع آوري يكسري اطلاعات كلي در رابطه با تحصيل در خارج از كشور و بخصوص در كشور كانادا مي باشد خواهش مي كنم پس با دقت مطالعه بفرماييد. متشكرم.

اگر قصد ادامه تحصيل در خارج از كشور را داريد مراحل زير را مطالعه فرماييد.

مرحله اول: تقویت زبان و شرکت در آزمونهای معتبر بین المللی
مسلما اولین مرحله قوی کردن زبان كشور منتخبتان گذروندن یکی از آزمونهای معتبر زبان آن كشور مي باشد.براي مثال در زبان انگليسي و كشور هاي انگليسي زبان البته بسته به مدركي است كه مي خواهند مي بايست TOEFL یا IELTSبگيريد يا در زبان فرانسه بايد مدرك TEF بگيريد.

مرحله دوم: انتخاب کنید؛ کدام کشور و کدام دانشگاه؟
مرحله دوم انتخاب کشورهای مورد نظر و بعد دانشگاههای مورد علاقه شما است.كشور هاي آمريكا،كانادا،سوئد،فرانسه،آلمان،انگلستان،استراليا،مالزي،هند،‍‍ژاپن كشورهاي منتخبي هستند كه دانشجويان ايراني بيشتر تمايل به ادامه تحصيل در اين كشورها را دارند.

-جهت تحصيل در كشور امريكا متقاضيان مي باست مخارجي از قبيل شهريه دانشگاه و هزينه هاي اقامت در كشور امريكا را متحمل شوند.لازم به ذكر است كه نظام تحصيلي امريكا تنها براي شهروندان خود آن كشور رايگان مي باشد اين به اين منظور است كه شما مي توانين به كشور امريكا مهاجرت كرده و پس از گذشت 3-5 سال و دريافت كارت سينيزن شيپ مي توانيد به صورت رايگان در دانشگاه ها و كالج هاي امريكا به تحصيل بپردازيد.

هزينه هاي تحصيل و شهريه هاي دانشگاه هاي امريكا متغير است و سايت هاي مختلفي هم مطالب متفاوتي در اين خصوص ارائه نموده اند اما با تحقيقات انجام شده اينجانب هزینه تحصیل در کالج سالیانه بین 2500 تا 4000 دلار و در دانشگاهها بین 5000 تا 9000 دلار میباشد اما بايد بيشتر از اينها باشد اين هزينه ها در رابطه با كشور كانادا صحت عيني دارد.

به خاطر رکود اقتصادی اخیر میزان پذیرش این کشورها و مقدار بورسی که ارائه مي دهند خیلی کاهش پيدا كرده است. مثلا دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تورنتو کانادا که هرسال حدود 27,000 دلار بورس رو برای دانشجوهای بین المللی تضمین می کرد امسال مثل اينكه هیچ بورسی رو تضمین نکرده است و فقط آن دسته از دانشجوهای بین المللی که توانسته اند از جاهای دیگه مثلا کشور خودشون از دانشگاه بورس بگیرند را ساپورت كرده است.
به همین خاطره که کشورهایی مثل سوئد و فرانسه و آلمان طرفداران بیشتری پیدا کرده اند.

-تحصيل در كشور كانادا چنانچه قصد ادامه تحصيل ذر كشور كانادا را داريد شرايط اين كشور مطابق با شرايطي است كه براي تحصيل در كشور امريكا گفته شده است.همچنين لازم به ذكر است كه تحصیلات دانشگاهی

در كانادا به دو نوع مدرک دانشگاهی ختم مي شود. مدرک لیسانس و یا (بچلر) و مدرک فوق لیسانس و یا ( مسترز). برای اخذ مدرک لیسانس بایستی 3 تا 4 سال دوره تمام وقت را بگذرانید. اگر دوره نیمه وقت را بگذرانید این زمان دو برابر خواهد شد. اما بهر حال برنامه های تحصیلی در کانادا قابل انعطاف میباشد.

ورود به مقطع فوق لیسانس مستلزم نمره خوب در دوره لیسانس ؛ تجربه کاری و توصیه نامه از طرف استاد و مافوق ارشد میباشد. مدت زمان دوره تمام وقت 2 تا 3 سال و برای نیمه وقت 4 تا 6 سال میباشد.

مبلغ شهریه شامل هزینه کتاب و محل زندگی نمی باشد. کل مبلغ هزینه تحصیل در کالج سالیانه بین 2500 تا 4000 دلار و در دانشگاهها بین 5000 تا 9000 دلار میباشد. بنابراین داشتن یک شغل مناسب بهمراه تحصیل عقلانی بنظر میرسد

نظام آموزشي كانادا

تحصيلات‌ پيش‌ دانشگاهي‌
در اين‌ كشور كودكان‌ از سنين‌ 3 تا 6 سالگي‌ در مهد كودك ها و دوران‌ آمادگي‌ تحت‌ تعليم‌ و تربيت‌ قرار مي‌ گيرند. شروع‌ دوره‌ ابتدايي‌ (
Elementary School ) از سن‌ 6 سالگي‌ است‌ . كلاس‌ اول‌ تا هشتم‌ (Grades 1 to 8 ) جزء ابتدايي‌ محسوب می شود و مقطع‌ دبيرستان‌ (Secondary School ) چهار سال‌ است‌.
نظ‌ام‌ تحصيلي‌ پيش‌ دانشگاهي‌ در اين‌ كشور به‌ گونه‌ايست‌ كه‌ تا قبل‌ از ورود به‌ دانشگاه‌ دانش‌ آموز حدود 12 سال‌ تحصيل‌ مي‌ نمايد البته‌ در استان‌ اونتاريو كه‌ داراي‌ ديپلم‌ متوسط‌ه‌ 13 ساله‌ است دانش‌ آموزان‌ بايد شش‌ درس‌ به نام‌ دروس‌ علمي‌ اونتاريو (
Ontario Academic Credits(OACرا نيز در سال‌ سيزدهم‌ بگذرانند.

تحصيلات‌ ‌ دانشگاهي‌
دانشگاه
ها در كانادا اختيار كامل‌ در انتخاب‌ دانشجويان‌ دارند. شرط‌ ورود به‌ دانشگاه ها ( برای افراد مقیم)بر اساس‌ معدل‌ نمرات‌ سال‌ آخر دانش‌ آموزان‌ در دبيرستانها است كه‌ ملاك‌ مهمي‌ در انتخاب‌ دانشجو براي‌ ورود به‌ دانشگاه‌ در مقطع‌ كارشناسي‌ است‌. شرايط‌ پذيرش‌ در دانشگاه هاي‌ كانادا براي‌ دانشجويان‌ تمام‌ وقت‌ و نيمه‌ وقت‌ يكسان‌ است‌ . در خصوص‌ پذيرش‌ دانشجو براي‌ تحصيلات‌ تكميلي‌، دانشگاهها بر اساس‌ ضوابط‌ خود اقدام‌ به‌ اين‌ امر مي‌ كنند مراكز آموزش‌ عالي‌ كانادا مستقل‌ هستند و مدارك‌ دانشگاهي‌ را راسا صادر مي‌ کنند. اكثر دانشگاهها در كانادا انگليسي‌ زبان‌ هستند ولي‌ 7 دانشگاه‌ فرانسوي‌ زبان‌ و دو دانشگاه‌ دو زبانه‌ نيز وجود دارد.

مقاطع‌ تحصيلي‌ ‌
1- دوره‌ هاي‌ هنري‌ و حرفه‌ اي‌ منتهي‌ به‌ مدارك‌
Certificate و Diploma از دوره‌ هايي‌ هستند كه‌ پس‌ از يك‌ تا سه‌ سال‌ تحصيل‌ بدليل‌ شرط‌ ورود آسانتر و كسب‌ نكردن‌ معدل‌ بالاتر براي‌ ورود به‌ دانشگاهها در كالجها گذرانده‌ مي‌ شوند.( بسیاری از جوانان با دریافت ویزای تحصیلی از چنین مراکزی ، وارد کانادا شده و در حین تحصیل مراحل مهاجرت دائم خود را طی می کنند)
2-
Bachelor چهار سال‌ تمام‌ وقت‌ كه‌ در بعضي‌ از رشته‌ ها مانند معماري‌ ط‌ول‌ دوره‌ به‌ 5 سال‌ نيز مي‌ رسد در استان‌ اونتاريو بدليل‌ ط‌ول‌ دوره‌ دبيرستان‌ كه‌ 13 ساله‌ است‌ دوره‌ هاي‌ 3 ساله‌ نيز وجود دارد.
3-
Master براي‌ ورود به‌ اين‌ دوره‌ داشتن‌ مدرك‌ Bachelor با معدل‌ حداقل‌ B ضروري‌ است‌ . در صورتيكه‌ دانشجو بخواهد در رشته‌ اي‌ غير از رشته‌ قبلي‌ اش‌ ادامه‌ تحصيل‌ دهد بايد تعدادي‌ درس‌ اضافي‌ بگذراند. به‌ همين‌ دليل‌ ط‌ول‌ دوره‌ هاي‌ Master از يك‌ و نيم‌ تا سه‌ سال‌ است. ياداور مي‌ شود كه‌ در اين‌ دوره‌ دانشجو مي‌ تواند درس‌ با(Dissertation ) تحقيق‌ را مدنظ‌ر قرار دهد و يا بيشتر به‌ درس‌ پرداخته‌ در نهايت‌ يك‌ يا دو پروژه‌ كوچك‌ را پشت‌ سر گذرارد.
4-
Ph.D . براي‌ ورود به‌ اين‌ دوره‌ معدل‌ +B يا بالاتر در مقط‌ع‌ Master مورد نياز است‌ علاوه‌ بر اين‌ دانشجو بايد توصيه‌ هاي‌ كتبي‌ از استادان‌ قبلي‌ داشته‌ باشد كه‌ توانايي‌ او را براي‌ كار تحقيقاتي‌ نشان‌ دهد. براي‌ دوره‌ Ph.D . در كانادا دانشجو بايد حداقل‌ سالهاي‌ تحصيل‌ تمام‌ وقت‌، گذراندن‌ دروس‌ تعيين‌ شده‌، گذراندن‌ امتحان‌ جامع‌ (كتبي‌ يا شفاهي‌ يا هر دو) و نوشتن‌ تز و دفاع‌ شفاهي‌ را با موفقيت‌ بگذراند. در موارد خاصي‌ امكان‌ اخذ مدرك‌ Ph.D . بدون‌ دريافت‌ Master و بصورت‌ انتقال‌ از اين‌ مرحله‌ و تنها با داشتن‌ Bachelor ميسر است.

نحوه‌ ارزشيابي‌ مدارك‌ تحصيلي‌ کانادا در ایران
1- مدارك‌
Certificate و Diploma و كليه‌ مدارك‌ آكادميك‌ 2 يا 3 ساله‌ معادل‌ حداقل‌ 60 واحد به‌ شرط‌ تحصيل‌ پيوسته‌ و همگن‌ كه‌ منجر به‌ Bachelorاخذ مدرك

(ليست كامل دانشگاه ها و كالج هاي كشور كانادا)

*member of the Association of Universities and Colleges of Canada

Alberta

Public universities
Colleges offering degree programs
Other institutions

British Columbia

Manitoba

New Brunswick

Newfoundland and Labrador

Northwest Territories

Nova Scotia

Nunavut

Ontario

Public universities
Colleges of Applied Arts and Technology offering degree programs
Other institutions

Prince Edward Island

Quebec

Saskatchewan

Yukon

Other links

Universities in the United States

Universities around the world

Association of Commonwealth ಉನಿವೆರ್ಸಿತಿಎಸ್

جهت در يافت بورسيه تحصيلي هم شما مي توانيد از طريق استاد راهنماي دانشگاهي كه با آن مكاتبه مي كنيد اقدام

نماييد. نمره ي ايلس و يا تافل بالا و همچنين داشتن معدل و نمرات بالا از اهميت زيادي بر خوردار است.

-تحصيل در كشورهاي ،سوئد،فرانسه،آلمان هم براي شهروندان خود آن كشور هم براي دانشجويان بين امللي رايگان مي باشد ولي اخيرا كشور آلمان در نظام آموزشي خود تغيراتي همراه با پرداخت شهريه ارائه كرده است. ايكسري صحبت هايي هم از طرف برخي سايت ها كه از زبان دولت اين كشورها بيان شده است گفته شده است كه تحصيل در هر يك از اين كشورها براي دانشجويان بين المللي با پرداخت شهريه انجام مي پذيرد كه هنوز به قطعيت نرسيده است و صحت عيني ندارد اما هر لحظه ممكن است كه نظام تحصيلي كشورشان بسته به نوعي كه مي خواهند تغيير دهند.

اما در مورد اخذ پذیرش و بورس تحصیلی در ژاپن

اخذ پذیرش

یکی از نکاتی که برای ادامه ی تحصیل در ژاپن بسیار مهم می باشد و در واقع نکته ی کلیدی برای موفقیت به حساب می آید٬ انتخاب استاد مجرب توسط دانشجو است که این امر نیز با سرچ کردن در اینترنت و بدست آوردن زمینه های تحقیقاتی استاد مربوطه و علایق او میسر می باشد. پس از آن مهارت نوشتن یک پروپوزال خوب براساس نیاز کشور٬ علاقه ی دانشجو و زمینه های تحقیقاتی و توانایی استاد و تیم همراه او ٬از نکاتی است که اخذ پذیرش را آسان نموده و احتمال پذیرش دانشجو توسط استاد مربوطه بسیار بالا می رود. اما از آنجایی که پروسه ی انتخاب دانشجو از راههای مختلفی توسط استاد محک زده می شود در نتیجه سریعا به در خواست او پاسخ مثبت داده نمی شود و دانشجو می بایست به طرق مختلف روی درخواست و علاقه ی خود اصرار ورزد تا مورد قبول استاد واقع گردد.

لازم به ذکر است که بر اساس قوانین آموزشی در بسیاری از دانشگاههای ژاپن٬ استاد قدرت زیادی داشته و در واقع حرف اول و آخر را او می زند در نتیجه با اعلام موافقت استاد می توان گفت که ۹۰درصد قضیه ی پذیرش حل شده است و ۱۰درصد مابقی بر می گردد به تکمیل مدارک توسط دانشجو در زمان تعیین شده و ارسال به موقع آن برای دفتر مرکزی دانشکده و در نهایت تصویب نهایی در شورای آموزشی دانشکده.

شایان ذکر است که کلیه ی این مراحل برای ورود دانشجو به دانشگاه تحت عنوان دانشجوی تحقیقاتی (Research Student) می باشد می باشد و براساس سیستم آموزشی ژاپن٬ کلیه ی دانشجویان خارجی همانند دانشجویان ژاپنی٬ باید برای ورود به هر مقطع (اعم از فوق دیپلم٬ لیسانس و دکترا) از پس امتحان ورودی برآیند که معمولا این امتحانها دو بار درسال( آگوست و فوریه) برگزار می شوند.

توجه به این نکته ضروری است که پس از آنکه دانشجو موفق به اخذپذیرش رسمی گردید و وارد ژاپن شد٬ بنا به قوانین آموزشی یک دوره ی فشرده ی شش ماهه ی آموزش زبان ژاپنی را می تواند پشت سر بگذارد و از طرفی به کار تحقیقاتی نیز باید بپردازد و در عین حال خود را برای امتحان ورودی دانشگاه آماده نماید. البته با موافقت استاد٬ می توان از کلاس فشرده زبان چشم پوشید و به زبان انگلیسی تحقیقات خود را انجام داد و همزمان به عنوان مستمع از کلاسهای تخصصی استاد مربوطه استفاده کرد(مشروط به ارائه ی آن به زبان انگلیسی!) و در عین حال برای امتحان ورودی آماده شد.

لازم به ذکر است که اغلب دانشجویان خارجی که قصد ادامه ی تحصیل در ژاپن را دارند معمولا برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا اقدام می کنند. چون در این دو مقطع با دانستن زبان انگلیسی و تا حدی آشنایی به مکالمات روزمره ژاپنی امکان تحصیل وجود دارد، به جز رشته های علوم انسانی که زبان ژاپنی جزو لاینفک آن می باشد. ولی برای دوره های کارشناسی با توجه به این که کلیه کلاس ها و امتحان ها به زبان ژاپنی برگزار می شود آشنایی کامل به خواندن و نوشتن این زبان شرط اولیه محسوب می شود و برای آن نیز می بایست حداقل یک سال قبل از شروع دوره در مدارس زبان ژاپنی اقدام به فراگیری آن نمود.

بورس های تحصیلی

دانشجویان ایرانی که در ژاپن مشغول به تحصیل هستند به دلیل هزینه های بسیار بالای زندگی در این کشور غالبا بورسیه می باشند و این بورس می تواند به طرق مختلف اخذ شود از جمله : - وزارت فرهنگ و آموزش عالی در ایران عموما رشته های فنی -وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ایران رشته های مربوط به گروه پزشکی - وزارت فرهنگ و علوم در ژاپن به نام بورس مونبوکاگاکوشو برای غالب رشته ها - سازمان های غیر دولتی در ژاپن٬ مانند شهرداریهای شهرهای بزرگ٬ کارخانه جات صنعتی و همچنین شرکتهای خصوصی و سازمانهای خیریه مختلف. که شامل کلیه ی رشته ها می شود البته با در نظر گرفتن پیش زمینه ی فعالیت سازمان مربوطه.

برای دریافت بورس از وزارت مربوطه در ایران باید ابتدا در آزمون اعزام به خارج که از طریق مسئولین ذیربط برگزار می شود شرکت نموده و پس از قبولی در آن٬ بر اساس قوانین مربوطه اقدام نمود و چون این قوانین ثابت نمی باشد لذا بهترین ماخذ جهت رفع هرگونه ابهام فقط وزارت مربوطه می باشد.

اما برای گرفتن بورس مونبوکاگاکوشو که به اختصار مون بو شو که خاص دولت ژاپن است و در واقع متداول ترین نوع بورس در بین دانشجویان خارجی است٬ چه باید کرد؟

برای گرفتن این بورس دو راه وجود دارد: الف- اقدام از طریق سفارت ژاپن در تهران ب- تماس مستقیم با اساتید دانشگاههای ژاپن

که هر کدام روال خاص خودش را دارد. که به تفکیک به شرح آن می پردازیم.

الف- اقدام از طریق سفارت ژاپن در تهران:

وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ، ورزش و علوم و تکنولوژی ژاپن مونبوکاگاکوشو برای تحصيل در ژاپن به سه مقطع Research Student Scholarship در سطح فوق ليسانس و دکترا، و Undergraduate Student Scholarship در سطح ليسانس و College of Technology Scholarship در سطح فوق ديپلم ، دانشجويان و دانش آموزان موفق را فرا می‌خواند. مقصودازاين برنامه‌ها، پرورش افراد مستعد در زمينه پيشرفت ايران و توسعه مناسبات دوستی بين ژاپن و ايران می باشد. آدرس سفارت ژاپن در ایران٬ تهران – خيابان بخارست خيابان احمد قصيرنبش خيابان پنجم می باشد و این سفارت هر ساله در اردیبهشت ماه فرم های تقاضای این بورس را به علاقه مندان ارائه میکند. برای دریافت آن باید با بخش فرهنگی سفارت تماس گرفته و از شرایط آن مطلع شد. در سالهای اخیر بعلت کثرت تقاضا مسولان سفارت ابتدا از طریق تلفن اطلاعات اولیه متقاضیان را جویا شده و مدراک را فقط به کسانی تحویل میدهند که شرایط کافی از نظر معدل و دانشگاه محل تحصیل را داشته باشند. افرادی که موفق میشوند این فرم را دریافت کنند موظف به تکمیل و ارائه ی سایر مدارک مورد نیاز در موعد مقرر میباشند. یکی از مدارک الزامی مدرک فارغ التحصیلی است. بعبارت دیگر اول باید فارغ التحصیل شده باشید تا بتوانید تقاضای بورس کنید و اگر دانشجوی سال آخر هستید نمی توانید برای آن اقدام کنید. توجه به این نکته ضروری است که معدل بالای ۱۷ نیز مد نظر مسئولین مربوطه قرار دارد. پس از آنکه مدارک دریافت شده مورد بررسی قرار گرفت آنگاه تعدادی از واجدین شرایط را انتخاب نموده و از آنان برای مصاحبه دعوت به عمل میآید. معمولا مصاحبه در مرداد ماه انجام میشود. سپس از منتخبین مدارک دیگری درخواست شده و به ژاپن فرستاده میشود تا انتخاب نهائی در این کشور انجام شود. نتایج نهائی قبول شدگان در بهمن ماه اعلام خواهد شد. تعدادی از قبول شدگان در فروردین سال بعد به ژاپن اعزام میشوند و گروه کوچکی از آنان ممکن است در شهریور سال بعد به ژاپن بروند. این افراد به محض ورود به ژاپن به خوابگاههای از پیش آماده شده منتقل میشوند و مدت ۶ ماه فرصت دارند تبا آرامش کامل به یادگیری زبان مشغول شوند. آنگاه باید امتحان ورودی دکتری و یا فوق لیسانس را داده و در صورت قبولی در مقطع مورد نظر ادامه تحصیل بدهند. تاکید می شود که امتحان ورودی دانشگاه بسیار مهم می باشد و باید از قبل به زبان انگلیسی تسلط داشت چون غالبا برای مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد این امتحان به زبان انگلیسی و در دو مرحله ی کتبی و مصاحبه انجام می شود.

اما راه دوم که در واقع احراز آن بسیار سخت می باشد و برمی گردد به زمینه ی مطالعاتی دانشجو و تعداد مقالات چاپ شده ی او٬ این است:

ب- تماس مستقیم با اساتید دانشگاههای ژاپن :

راه دیگر گرفتن بورس دولت ژاپن به این طریق است که با اساتیدی که زمینه تحقیقاتی آنها خوشایند شماست تماس گرفته و از ایشان بخواهید تا شما را کاندید دریافت بورس مون بوشو کنند. افرادی که از این طریق اقدام به دریافت بورس میکند میبایست قبل از بهمن ماه با استاد مربوطه تماس گرفته و موافقت وی را جلب کرده باشند. در صورتیکه این کار بسیار مشکل! با موفقیت انجام شود استاد ژاپنی خود شخصا مدارک دانشجو را به همراه فرمهای مربوطه به دانشگاه تسلیم خواهد نمود. در دانشگاه یک ارزیابی اولیه بر روی مدارک ارائه شده و دانشجویان معرفی شده می شود و سپس از طرف اساتید مختلف رتبه بندی شده و به وزارتخانه فرهنگ و علوم ژاپن معرفی میشوند. در وزارتخانه براساس سیاست های موجود تعدادی از این کاندیداها انتخاب و موفق به دریافت بورس میشوند. معمولا برای این دسته از دانشجویان که با موافقت استاد مشغول به تحصیل میشوند کلاس زبان وجود نخواهد داشت و آنان مجبورند بلافاصله پس از ورود به ژاپن فعالیت علمی خود را شروع کنند.

مرحله سوم: حتما اطلاعات لازم را بدست آورید!
مرحله سوم جستجو در وبسایت دانشگاههای انتخاب شده است. با یک جستجو در گوگل میشه خیلی راحت آدرس وبسایت دانشگاهها رو پیدا کرد. حالا باید اطلاعاتی که نیاز داریم از وبسایت بدست بیاریم. چیزهایی مثل نحوه apply کردن، deadline که برای apply گذاشتند، ترمهایی که پذیرش دارند، شرایط افرادی که می توانند apply کنند و مهم تر از همه لیست اساتید...
معمولا بیشتر این اطلاعات در سایت دانشکده نه دانشگاه و در قسمت تحصیلات تکمیلی یا "Graduate" قرار داره البته اگه برای تحصیلات تکمیلی می خواهید اپلای کنید

مرحله چهارم: با اساتید مورد علاقه تان تماس بگیرید!
مرحله چهارم تماس با اساتیدی از دانشگاههاست که زمینه کاریشون با علایقتون و کمابیش زمینه های کاری قبلیتون جور در میاد. البته حتما لازم نیست در اون زمینه تخصصی استاد قبلا کار کرده باشید اما اگر پیش زمینه داشته باشید احتمال اینکه استاد خوشش بیاد بیشتره. البته مثلا من موضوع کاری استادم شبکه های بی سیم سنسوریه ولی حتی یک درس شبکه پاس نکردم و بیشتر بعد از گرفتنِ پذیرش، خودم توی این زمینه شروع به مطالعه کردم. استادم بیشتر براش این مهم بود که آیا علاقمندم در این زمینه ادامه تحصیل بدم یا نه.

مرحله پنجم: توصیه نامه
در همان حینی که به استادها ایمیل می زنید... باید کارهای دیگه رو هم شروع کنید. مثل صحبت کردن با چند استاد در دانشگاه فعلی خودتون برای نوشتن توصیه نامه. هر دانشگاهی که اپلای کنید دو یا سه توصیه نامه(Recommendation) ازتون میخواد.

مرحله ششم: تهیه رزومه
تهیه رزومه از سوابق تحصیلی، شغلی، تجربیات، تحقیقات، پروژه ها، مقاله یا اختراع، نمره ی زبان... . رزومه یه قالب خاصی داره که باید رعایت بشه. برای اینکه بتونید یه رزومه ی خوب تهیه کنید حتما چند رزومه نمونه با سرچ کردن resume یا sample resume در گوگل دانلود کنید تا بفهمید چه طوری باید رزومه خودتونو بنویسید. دقت کنید که رزومه لزوما نباید طولانی باشه!

مرحله هفتم: تهیه SOP یا Statement of Purpose
این یک متنی(شبیه به یک انشا) است که اکثر دانشگاهها موقع اپلای از شما می خوان. در این متن باید به سوالاتی مثل این پاسخ بدید:هدفتون از اومدن به این دانشگاه خاص چیه، چرا این کشور و این دانشگاه رو انتخاب کردید، چرا می خواهید ادامه تحصیل بدید و چرا در این رشته، زمینه های تحقیقاتی مورد علاقه تون(Research interest) چیه، ... و یک کمی هم در مورد افتخارات گذشته تون باید صحبت کنید و دلیل بیارید که به خاطر موفقیت های گذشته می تونید در آینده هم دانشجوی خوبی باشید...

مرحله هشتم: گرفتن ریزنمرات(ترجیحا رسمی) از دانشگاه محل تحصیل و ترجمه ی اون:

مسئول ریزنمرات: :شما
البته بعضی از دانشگاهها خودشون ریزنمرات لاتین هم میدن که خوب بهتر و راحتتره. بعضی از دانشگاهها هم هیچ رقمه حاضر نیستند ریزنمرات رسمی. اما این اصلا جای نگرانی نداره.

مرحله نهم: پر کردن فرم Application در وبسایت دانشگاهها
معمولا فرمهای اپلای به صورت اینترنتی پر و ارسال می شن و به ازای هر فرمی که پر می کنید بین 75-130 دلار پول ازتون می گیرند. برای پرداخت پول باید کارت اعتباری Visa Card یا Master Card داشته باشید. بعضی از فرمها هم آنلاین نیستند و باید از سایت دانشگاه پرینت کنید و یا از خود دانشگاه بخواهید که براتون فرم ها رو پست کنه و بعد از تکمیل برای دانشگاه ارسال کنید. در این فرمها سوالاتی مثل مشخصات کامل خودتون، نمره زبان، زمینه های مورد علاقه، استادی که احتمالا پیدا کردید، نام اساتیدی که براتون توصیه نامه می نویسند، معدل، سوابق تحصیلی، رزومه، SOP و ... پرسیده می شه.

توجه کنید فرم اپلیکیشن حتما باید قبل از Deadline پر بشه deadlineها برای ترم پاییز معمولا بین آذر تا دی سال قبلشه. مثلا برای پاییز 88(سپتامبر 2009) باید فرم اپلیکیشن رو حداکثر تا 7-8دی پر کرده باشید. اما deadline ها برای ترم زمستان(ژانویه) متفاوته. بعضیهاش همون دی سال قبله و بعضیهاش تا مرداد همون سال هم وقت داره.

مرحله دهم: ارسال مدارک
ارسال مدارک برای دانشگاهی که اپلای کردید. بسته به دانشگاه و دانشکده باید یه سری مدارک رو ارسال کنید. مدارکی مثل ریزنمرات، رزومه، مقاله اگر دارید...

مرحله یازدهم: لطفا ناامید نشوید!
بعد از اپلای و بعد از Deadlineها اگر هنوز استادی پیدا نکردید باز هم باید ایمیل زدن رو ادامه بدید. تا حدودای فروردین هنوز امیدی هست که استادی جواب بده.

بعد از گرفتن پذیرش هم خیلی خیالتان راحت نباشد:

بعد از گرفتن پذیرش هم کارهایی که باید انجام بشه خیلی زیاده. گرفتن پاسپورت، گرفتن دانشنامه و ریزنمرات رسمی(اگر تعهد خدمت رایگان دارید باید بخرید. من یک میلیون و سی هزار تومان برای چهارسال تعهد خدمتم دادم. بسته به اینکه ورودی چه سالی هستید، چند ترم درس خوندید و چه رشته ای هستید مبلغش خیلی فرق می کنه.)، آقایون مشمول باید 5میلیون وصیغه بذارن و مدتي توی نظام وظیفه و وزارت علوم کار دارند تا بتونن مدرکشونو آزاد کنند، رزرو بلیط هواپیما، درخواست برای ویزا که چند مرحله داره و باید به سفارت مربوطه مراجعه کنید یک سری مدارک ببرید بعد آزمایشات پزشکی، گواهی عدم سوء پیشینه... ببرید و ویزا رو بگیرید.

بچه ها كل اينايي كه خوانديد همش همه ي همش فقط يك پلك زدن يا يك چم بهم زدنه.

باور كن ايمان داشته باش كه كارات درست مي شه و خودتو يك روزي سوار هواپيما مي بيني.

خلاصه شرايط اخذ پذيرش

شما برای گرفتن پذیرش از یک دانشگاه باید چند کار انجام بدید:
1.شما از طریق سایت دانشگاه از اینکه اون دانشگاه پذیرشداره رو ارزیبابی می کنید.

2.اگه دانشگاهی پذیرش داشت معمولا یک سری شرایط رو برای پذیرش خودش در نظر میگیره مثلا داشتن تافل یا ایلتس . به طو مثال دانشگاههای کانادا تافل و دانشگاههای انگلستان ایلتس میخواند از طرفی شرط معدل هم مطرح هست. مثلا دانشگاههای انگلستان داشتن معدل 80 در صد که به نمره داخلی خودمون میشه بالاتر از 16 و دانشگاههای کانادا شرط معدل. که فکر کنم بالاتر از 14 باشه رو در نظر دارند b.

3.اگر شما با بررسی این موارد حایز شرایط بودید مدرک خودتون رو ترجمه می کنید و برای اون دانشگاه ایمیل میکنید.

4.دانشگاه مورد نظر مدرک شما رو به همراه مدارک تافل یا ایلتس بررسی میکنه و به شما جواب میده.

5.نکته ای که در دانشگاه ها ديده مي شود این بود که شما مي توانيد تاییدیه ای از اساتید معتبری که تحصیل کرده دانشگاه معتبری در دنیا هستند را تهيه كرده و بفرستید. و این کار رو میشه با هماهنگی اساتید تحصیل کرده خارجي هم انجام نمود.

6.زمانیکه جواب دانشگاه اومد شما پرینیتی از اون نامه رو میگیرید و به سفارت کشور مربوطه میبرید و اگه مانعی نداشته باشید به شما ویزای تحصیلی میدن. و شما هم میشید یک مغز فراری از ایران.

بچه ها كل اين مطالبي كه مطالعه فرموده ايد به طور كامل ولي خلاصه شده در اختيارتان قرار داده ام باور كنيد فقط كافيه كه تصميم بگيري و هدفت را مشخص كني و براي رسيدن به آن تلاش بي وقفه كني. مطمئا باش يك روزي را مي بيني كه سوار هواپيما شده اي همه ي كارهات هم درست شده بعد مي بيني كه تمام آنچه كه در اينجا خواندي و تصور مي كردي كه چقدر سخته از جلوي چشمات به اندازه 1 ثانيه رد مي شه و درست مثل يك چشم بهم زدن يا يك پلك زدن مي مونه.

ايمان داشته باش باور كن اعتقاد داشته باش كه تو هم مي تواني تو هم لياقتش را داري تو هم يك روزي به آرزو و خواسته ات مي رسي.

اين را بهت قول مي دهم تو هم يك روزي مسافري.

  • از همه ي دوستان و مخاطب هاي عزيز و گرامي خواهش مي كنم سوال و نظر هاي خود را در قسمت نظرات اين پست مطرح نمايند..


با تشكر و آرزوي موفقيت در تمامي مراحل زندگيتون.


۲۸ نظر:

ناشناس گفت...

ببخشید میشه در مورد دبیرستانی ها هم توضیح بدید؟

مديريت وبلاگ : محمد گفت...

پاسخ (ناشناس):
سلا خدمت شمت آقا / خانم محترم.
خيلي ممنون از تشريف فرماييتون به اين وبلاگ.
جاي خوبي را براي رسيدن به پاسخ سوالات خود پيدا كرده ايد.
بله البته چرا كه نه.
ولي قبلش خواهش مي كنم دوباره مطالب اين پست را مطالعه بفرماييد
.
همانطور كه در اين پست توضيح داده بودم
مقطع‌ دبيرستان‌ (Secondary School ) چهار سال‌ است‌.
نظ‌ام‌ تحصيلي‌ پيش‌ دانشگاهي‌ در اين‌ كشور به‌ گونه‌ايست‌ كه‌ تا قبل‌ از ورود به‌ دانشگاه‌ دانش‌ آموز حدود 12 سال‌ تحصيل‌ مي‌ نمايد البته‌ در استان‌ اونتاريو كه‌ داراي‌ ديپلم‌ متوسط‌ه‌ 13 ساله‌ است دانش‌ آموزان‌ بايد شش‌ درس‌ به نام‌ دروس‌ علمي‌ اونتاريو (Ontario Academic Credits(OACرا نيز در سال‌ سيزدهم‌ بگذرانند.
شما مي توانيد قبل از مشموليت از نظام خدمت سربازي از كشور خارج و به تحصيل بپردازيد.
تعريف مشوموليت:
تباع ذکور جمهوری اسلامی ایران از اول فروردین ماه سالی که وارد 19 سالگی می شوند ( 18 سال تمام ) ، مشمول مقررات خدمات نظام وظیفه می شوند .

انواع معافیت

*

معافیت کفالت
*

معافیت تحصیلی
*

خرید سربازی
*

معافیت عفو رهبری

اميد وارم كه پاسخ سوالي كه پرسيده بوديد را داده باشم باز اگر سوالي بود در آخرين پست مطرح كنيد تا آنجايي كه بتوانم پاسخ مي دهم.
ضمنن دوست عزيز اگر تمايل داشتيد خودتان را معرفي نماييد.
متشكرم.

Tabidneveshteha گفت...

salam chetori
oomadam aval begam dastet dard nakone kheyli zahmat mikoshe kolli be mellat etelaat midi vafaghat yek moredo behet begam raje be dabirestanhaye ontario va kelase 13 in ghaziye hodode 3-4 sale bardashte shode va maha dige kelase 13 nemirim
dar panahe hagh

ناشناس گفت...

سلام .خيلي خوشحالم كه به درس و تحصيل اينقدر اهميت مي دهيد. هدف من هم از مهاجرت به كانادا ادامه تحصيل و گرفتن فوق ليسانس و دكتراست .اين آرزوي من از دوران دبيرستان است .مرسي از اطلاعات خوبت .همينطوري اداه بده .در ضمن من وبلاگتون را لينك كردم.

مديريت وبلاگ : محمد گفت...

پاسخ تبعيد نوشته هاي يك دانش آموز عزيز:
سلام خيلي ممنون از لطفتون.هدف بنده از ايجاد اين وبلاگ صرفا همين موردي است كه فرموده ايد.
خيلي ممنون از اينكه در مورد مطلب دبيرستاني هاي انتاريو بنده را مطلع فرموده ايد. بسيار سپاس گذارم.

مديريت وبلاگ : محمد گفت...

پاسخ ناشناس عزيز:
سلام خيلي ممنون از تشريف فرماييتون به اين وبلاگ اميدوارم كه مطالبي كه مطالعه فرموده ايد لذت برده باشيد.خيلي خوشحالم از اينكه شما هم همراه من هستيد. مرسي از اظهار لطفي كه به بنده داريد حتما باز هم به ما سر بزنيد خيلي خوشحال مي شوم.
دوست دار شما و راه شما : محمد

ناشناس گفت...

محمد عزیز سلام

خسته نباشید و دست مریزاد. انشاالله بزودی لینک وبلاگ شما را اضافه می کنم. متشکرم از اینکه لطف کردید و به من سر زدید.

برای هر نوع استفاده از محتوای وبلاگ تهرانتویی صاحب اختیار هستید.

موفق باشید
تهرانتویی

مديريت وبلاگ : محمد گفت...

پاسخ تهرانتويي عزيز:
سلام خيلي ممنون از تشريف فرماييتون به اين وبلاگ خواهش مي كنم شما هم خسته نباشيد.
خواهش مي كنم ارتباط و دوستي با شما براي بنده افتخار است.
خواهش مي كنم چشم حتما.
مرسي از لطفتون باز هم به من سر بزنيد پست هاي جالب ديگري در راه دارم.
دوست دار شما و راه شما محمد.

ناشناس گفت...

سلام
مرسي به خاطر اطلاعات.من چند تا سوال داشتم.من تقريبن شرايط اسكيل وركرز رو دارم.اما فعلن پول كافي براي هزينه هاشو ندارم.به فكرم رسيد كه براي پذيرش دانشگاهها اقدام كنم.تو اين زمينه صفر كيلومتر هستم.براي اين كار حتمن بايد تافل داشت يا ايلتس ؟مي خوام برم كلاس زبان .براي اسكيل وركرز مي دونم ايلتس مي خواد.براي دانشگاه حتمن بايد تافل داشت؟و اينكه كدوم دانشگاهها از لحاظ پذيرش بهتر عمل مي كنن؟يعني اينكه در صد بيشتري دانشجوي بين المللي معمولن قبول مي كنند؟

مديريت وبلاگ : محمد گفت...

پاسخ ناشناس عزيز:
سلام خيلي ممنون از تشريف فرماييتون به اين وبلاگ.
اميدوارم كه از خواندن مطالب پست ها لذت برده باشيد.
دادن اطلاعات و با لابردن سطح آگاهي دوستان وظيفه بنده است خواهش مي كنم.
اين باعث خوشحاليه كه شما شرايطش را داريد و مي توانيد اقدام كنيد ولي اگر اطلاعات دقيقتري از خودتون به من مي داديد مي توانستم بيشتر راهنماييتون كنم.
اما با اين شراطي كه اعلام نموده ايد:
ببينيد براي تحصيل در كشوري مثا كانادا بايد از پشتوانه مالي خوبي برخوردار باشيد.
در صورت عدم وضعيت مالي خوب شم به مشگل بر مي خوريد شما اگر بخواهيد براي تحصيل در كشور كانادا اقدام نماييد خوب سفارت از شما پرينت يك حساب بانكي با مقدار مشخصي پول موجود در آن را مي خواهد.
بعضي از دوستان كه موقعيتشون مانند شما دوست عزيز است با قرض كردن از اين و اون با وام گرفتن و خلاصه رساندن آن مقدار به مبلغ درخواستي سفارت و واريز آن به حساب خود پرينتشون را تهيه و به سفارت ارائه مي كنند و بلافاصله كه وارد كشور كانادا مي شوند تمام آن پول را به حساب بستگانشان در ايران واريز مي كنند و آن شخص نسبت به پس دادن مبلغ هاي قرضي و پرداخت وام اقدام مي كند. كه اين كار توصيه نمي شود چون در كانادا به مشگل بر مي خوريد البته شما مي توانيد در كانادا هفته اي بين 20-22 ساعت به طور قانوني به كار كردن بپردازيد اما بايد با مشكلات دست و پنجه نرم كنيد
راه ديگر هم بورسيه گرفتن است كه در پست
كاملا در مورد آن توضيح داده ام.(لطفا بر روي -مديريت وبلاگ:محمد آبي رنگ-كليك كنيد و مطالب آن را مطالعه فرماييد -بخش پايين ليست كامل دانشگاه هاي كانادا-)

اما در مورد تافل و ايلتس تا آنجايي كه بنده تحقيق كرده ام تافل برا كشورهاي امريكا و كانادا و ايلتس براي كشورهاي اروپايي مثل انگلستان مي باشد.

اما درمورد دانشگاهها از لحاظ پذيرش خدممتون بايد عرض كنم كه نمي شه گفت كدام چون همه دانشگاههاي كانادا از تمامي امكانات رفاهي اموزشي ... برخوردار هستند و هيچ فرقي با هم نمي كنند اما خوب بعضي رشته ها در بعضي دانشگاها بهتر جا افتاده اند.
اميدوارم كه پاسخ سوالاتتان را داده باشم.
بازهم اگر سوالي داشتيد در خدمتم و در اسرع وقت پاسخگو خواهم بود.
با تشكر.
دوست دار شما و راه شما : محمد

ناشناس گفت...

با IELTS Academic میشه تحصیل هم داد ولی IELTS General فقط برای مهاجرت هست. مهدی

ناشناس گفت...

محمد جان خیلی زحمت افتادی ازت ممنونم
می خواستم بپرسم: ارتباط داشتن و تاییدیه گرفتن از یک استادی که در خارج تحصیل کرده برای پذیرش در دانشگاه های کانادا ضروریه؟
از طرف ابراهیم گودرزی دانشجوی سال آخر الکترونیک .

ناشناس گفت...

با سلام به شما
من کلی سوال دارم و نمیدونم از کجا باید شروع کنم.
من دانشجوی سال 3 رشته دندانپزشکی هستم در اکراین.میخواهم بعد از اتمام دوره دندانپزشکی برای تخصص به کانادا بروم.
سوالات من اینها هست:
آیا کانادا دیپلم دندانپزشکی از اکراین را قبول دارد؟
آیا نمرات من در گرفتن دعوتنامه تاثیر دارد؟
در چه دانشگاه هایی میتوان در رشته تخصص برای دندانپزشکی درس خواند؟
مدت زمان خواندن تخصص چقدر میباشد؟
هزینه تحصیلی سالانه متوسط چقدر میباشد؟
اگر بخواهم اقدام به اینکار بکنم باید از کجا شروع کنم؟
بهتر است که از چه زمانی اقدام بکنم؟
با تشکر فراوان از سایت بسیار خوب شما .
علی از اکراین

ناشناس گفت...

salam mamnoonam az belog ghashangetunmmjedan migam tamam dustan samim man k raftan onvar darigh azinke etelaati bedan!!faghat zang zadan k khoda negadra!!man az shoma soal dashtam dar mored inke man emsal taze term 1 fogh daneshgah azad tehran(ololm tahgighat)) hastam dar reshte IT managment va ba man software eng bud ba moadel 14.89 az daneshgah olom o fonon mazandaran,,mikham vase phd eghdam konam,,benazaretun az key bayad eghdam konam,,che daneshgahae khuban vase Itmanagment?man natunestam peyda konam!va inke chejor az site daneshgaha etelaat b dast ovord sitehashun gonge!mamnoon misham rahnamaeem konin

Sonya گفت...

hi i like your blog...because the info in it is vary detailed and usefull.thanx.i'll be reading it from now on.:)

ناشناس گفت...

سلام
من دانشجوی ترم آخر باستان شناسی دانشگاه تهرانم ( البته در این ترم که ترم آخرمه فقط یک واحد تربیت بدنی و 2 واحد اختیاری دارم! ). با چند تا از استادام هم برای معرفی نامه صحبت کردم و موافقت کردن و برای ایلتس هم برنامه ریزی دارم که فروردین بگیرم!معدلم هم 17ست!می خواستم بدونم که با این وضعیت می تونم یه بورس برای ترم زمستون 2010 بگیرم؟!بعدشم با توجه به اینکه مدرکم رو به این زودی ها نمی دن باید چی کار کنم؟

محمد مدیر وبلاگ:MTCanada گفت...

سلام ناشناس عزيز
خيلي ممنون از تشريف فرماييتون به اين وبلاگ.
دوست گرامي اس كاش جنسيت خودتون رو معلوم مي كرديد تا بنده بهتر مي توانستم كمكتون كنم(نظام وظيفه).
بله شما مي تونين حتي بورس بگيرين و جا داره كه به خاطر وضعيت بسيار خوبتان بهتان دست مريزاد و آفرين بگويم.
ولي اينطور كه به نظر مياد شما مونث هستيد چون مدركتون رو دير ميدند شما با دانشگاه مورد نظرتون مكاتبه مي كنيد اما دانشگاه تهران گواهي مدركتون رو بهتون ارائه مي كنه براي دانشگاه مورد نظرتون ريز نمرات و وضعيت تحصيليتون از جانب دانشگاه تاييد شود كافيه.
بازم اگر سوالي بود در خدمتم.
با تشكر.

Mohammad Reza گفت...

ضمن عرض سلام و خسته نباشید و تشکر ویژه از مدیریت محترم وبلاگ .
من دانشجوی ترم 6 عمران هستم و برای ادامه تحصیل می خوام پاییز سال 1391 اولین ترم فوق لیسانس رو در کانادا بگذرونم . میشه لطف کنید توضیح بدین برای این کار کی باید تمام مدارک لازم رو بفرستم به دانشگاه مورد نظرم ؟ آیا حتما باید لیسانسم تمام شده باشه ؟ تکلیف سربازیم چه میشه ؟ (اگه لیسانسم رو بگیرم 6 ماه بعد سرباز میشم )
باز هم از شما ممنونم .

ناشناس گفت...

سلام محمد عزيز ممنون بخاطره راهنمايي هات واقعا وبلاك مفيدي داري يه سوال دارم از اول اول به كجا بايد درخواست بدم؟ به نظرت هزينه ي كلي يعني خونه و غذا و دانشگاه و... ماهيانه چقدر ميشه؟ thanks alot my friend

ناشناس گفت...

salam mohamad jan man vaghean bekhatere rahnamaihat mamnoonam ye soal daram man hameye sharayet ro daram faghat nemidoonam az ebteda be koja darkhast bedam? darzemn man moshkele sarbazi ham daram be nazaret bayad chi karesh konam? jalebe k bedooni man tanha hadafam raftaneh? thanx

ناشناس گفت...

ُسلام محمدجان عزیز دستتون درد نکنه با این همه راهنمایی، واقعاً دستتون درد نکنه!
منصور کریمی هستم و دانشجوی ترم آخر کاردانی کامپیوتر، من الآن نمی دونم چکار کنم، آینده رشته من چیه؟ و غیره ...
منم خیلی دوست دارم تو کشور خارجی تحصیلاتم رو ادامه بدم منتها در آمریکا!
این آدرس ایمیل منه
(Mansor6noh@yahoo.com) خیلی خوشحال میشم منو راهنمایی کنی! مخصوصا در مورد اینکه آینده رشته خودمون!
منتظر پیامتون هستم! خدا حافظ

ناشناس گفت...

سلام آقا محمد
دستتون درد نکنه ، خدا اجرتون بده
من دانشجوی ترم دوم دندونپزشکی هستم و میخوام واسه خارج از کشور اقدام کنم ، از طرفی هم اون پولی رو که لازمه ندارم ، شما کدوم کشور رو پیشنهاد میکنین؟(خودم به فکر آلمان ام)
و اینکه آیا میشه من در کشور مقصد ادامه بدم؟(یعنی هر تعداد ترمیو که اینجا پاس کردم اونجا ما بقیشو بخونم؟یا نه باید از صفر شروع کنم)
من چطور میتونم استادی گیر بیارم که منو بورس کنه؟
ممنون از زحماتتون
نشاط از کرمانشاه

ناشناس گفت...

سلام
با تشکر از شما که تجربیاتتون را در اختیار دیگران میگذارید.
من به تازگی دوره لیسانسم را در رشته معماری تمام کردم.(دانشگاه آزاد)
به دنبال این هستم که در کشور دیگری(سوئد،ایتالیا،قبرس،ترکیه، هند،آمریکا و کانادا) ادامه تحصیل بدم و هم نیاز به بورسیه دارم و هم اینکه برای پرداخت شهریه ام کار کنم.شما چه راه حلی برای من دارید؟
اگه میشه،بیشتر من را راهنمایی کنید.
با تشکر
سولماز
eshiningsun@yahoo.com

ناشناس گفت...

با سلام وعرض خسته نباشید

خیلی ممنون از مطالب خوبی که گذاشته بودین.
اگه امکانش هست می خواستم توضیح بدید داشتن داشتن مدارک بین المللی مثل مدارک شرکت مایکروسافت و سیسکو و ای کانسیل و... چقدر می تونه رو پذیرش تو گرایش های کامپیوتر برای دانشگاه های مختلف تاثیر بذاره؟

یک سوال دیگه هم می خواستم بپرسم اینکه آیا می شه دو نفری با شرایط کاملا مشابه برای یک دانشگاه اقدام کرد؟ درصد موفقیتش چقدره؟

ناشناس گفت...

با سلام وعرض خسته نباشید

خیلی ممنون از مطالب خوبی که گذاشته بودین.
اگه امکانش هست می خواستم توضیح بدید داشتن داشتن مدارک بین المللی مثل مدارک شرکت مایکروسافت و سیسکو و ای کانسیل و... چقدر می تونه رو پذیرش تو گرایش های کامپیوتر برای دانشگاه های مختلف تاثیر بذاره؟

یک سوال دیگه هم می خواستم بپرسم اینکه آیا می شه دو نفری با شرایط کاملا مشابه برای یک دانشگاه اقدام کرد؟ درصد موفقیتش چقدره؟

ناشناس گفت...

سلام.ممنون از اطلاعات خوبتون..من مايلم در كانادا در مقطع كارشناسي ارشد ادامه تحصيل بدم..مي خوام بدونم ليست رشته هاي موجود در دانشگاه هاي معتبرش رو از كجا بايد تهيه كرد؟ ضمن اينكه من نمي دونم رشته مورد نظر من در اونجا چه عنوان معادلي داره(در ايران:مهندسي طراحي محيط زيست) من تنها در اين زمينه علاقمند به ادامه تحصيل هستم و مي خوام بدونم آيا اصلا كانادا كشور مناسبي براي تحصيل در اين رشته بخصوص هست يا نه؟راجب اتمام درس و برگشت به ايران و ارزشيابي مدرك اونجا و فرصت هاي شغلي با آن مدرك در ايران هم لطفا بنويسيد..
ممنون از لطفتون

ناشناس گفت...

با عرض سلام ویژه خدمت نویسنده محترم وبلاگ
چندین سوال از خدمت شما داشتم.
بنده دانشجوی سال آخر پرستاری هستم فعالیتهایی از قبیل: ثبت اختراع، چاپ کتاب، برگزاری کارگاههای کشوری و چندین مقاله دارم,... بنظر شما من می تونم بورسیه کشورکانادا بشم؟
رشته ای که مایل به دامه تحصیل در اون هستم(بیوتکنولوژی پزشکی) کدوم دانشگاهها در کشور کانادا این رشته رو دارن؟ و بهتر هستند؟

یک دنیا از لطف شما سپاسگذارم
امیدوارم که همیشه سربلند باسید و کامروا

محمد مدیر وبلاگ:MTCanada گفت...

من هم به اظهار لطف و نظر شما و همچنین خودتو سلام ویژه می کنم.
خانمپآقای محترم
البته بهتون می خوره که خانم باشید ;)

با توجه به رشته ای که می خونید و افتخاراتی که کسب کردید من شما رو واجد گرفتن بورسیه می دونم البته بستگی به معدلتون هم داره.

و به خصوص نمره ی زبان آیلتسی که میارین.

اما درمورد دانشگاهها از لحاظ پذيرش خدممتون بايد عرض كنم كه نمي شه گفت كدام چون همه دانشگاههاي كانادا از تمامي امكانات رفاهي اموزشي ... برخوردار هستند و هيچ فرقي با هم نمي كنند اما خوب بعضي رشته ها در بعضي دانشگاها بهتر جا افتاده اند.
دانشگاه لندن , دانشگاه کبک ، و حتی دانشگاه های مونترا من لیست دانشگاه های کانادا رو در این ÷ست گذاشتم مراجعخ کنید و با مسئولان مکاتبه کنید تا به نتیجه دلخواهتون برسید

ممنون که به وبلاگ خودتون سر می زنید
دوست دار شما و راه شما : محمد

فرم تماس با مدیریت MTCanada

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

فرم تماس از پارس تولز